7 day recharge2

Wat is het 7 Day Recharge Plan?

Misschien hebben jullie al iets voorbij zien komen op mijn Instagram of Snapchat (@nathaliekemna), ik probeerde de
7 Day Recharge. Voor de genen die hier nog nooit van gehoord hebben; het is eigenlijk een 7-dagen-plan die jouw batterij weer helemaal oplaadt.

Maar hoe doe je dat nu eigenlijk? Ik heb het boek gelezen en ik was enthousiast genoeg om dit te proberen. Samen met Gabrielle hebben we een week vast gezet  om de 7 Day Recharge uit te proberen. Qua voeding was het heel duidelijk:

 

1456488969-26-2-2016-11-49-27

 

Daarnaast sta je iedere dag een half uur eerder op, zonder te snoozen. Je begint iedere dag met yoga en/of een meditatie. Je doucht 3 minuten af met koud water (rond de 20 graden) en je doet gedurende de dag ademhalingsoefeningen.

Ook maak je iedere dag een prioriteitenlijst die als houvast dient gedurende de (werk)dag. Het is de bedoeling dat je ieder uur een korte pauze neemt van 5 minuten. En natuurlijk is bewegen belangrijk. In deze week is het de bedoeling dat je iedere dag minimaal een half uur matig tot intensief beweegt, maar ook minimaal 3 keer een uur intensief sporten. Verder speelt mindfulness een belangrijke rol en werk je aan opdrachten om je eigen Recharge Plan op te zetten.

Een van de allermoeilijkste dingen voor mij was het mediadieet. Na half 9 s’avonds gaan alle beeldschermen uit. Geen telefoon, geen laptop, geen televisie, niets. En als laatste is het de bedoeling dat je zorgt voor voldoende slaap (minimaal 7 uur) zodat je batterij écht opgeladen wordt.

Klinkt als een enorme uitdaging hè? Nou, dat was het ook! Onderstaand doe ik uitgebreid verslag in een dagboek. Mocht je geen tijd/zin/of ander smoesje hebben om niet te lezen, heb ik onderaan de post ook gewoon een korte conclusie staan!

 

DAGBOEK

 

THE DAY BEFORE

Ik heb echt geen idee waarom, maar mijn vriend en ik besloten voor meerdere dagen alvast eten te halen. Normaal gesproken doen we dit eigenlijk ook nooit, omdat we eigenlijk pas weten wat we willen eten als onze maag begint te rammelen. Anyways, wij besloten alvast de basis voor de hele week in een keer te halen. Op ons fietsje, in de regen. Geen succes. We zijn bij Marqt, de Albert Heijn en bij de Turkse supermarkt geweest (hier heb je het lekkerste, goedkoopste vers fruit). Met drie enorme tassen kwamen we thuis aan en we hadden geen idee waar we al dat gezonde voedsel moesten laten. Na het drie kwartier herinrichten van onze keukenkastjes hadden we alles klaar staan. Wij zijn klaar voor de week, bring it on!

DAY 1 – MONDAY

Een half uur eerder dan normaal begon mijn wekker te loeien. Ugh, vroeg. Ik strompelde naar de douche met een grote tegenzin naar het koude afdouchen. Ik draaide de warme kraan stapje voor stapje iets kouder, totdat ik rond de 20 graden zat. OMG, wat is dit koud! Met kippenvel over heel mijn lichaam, probeerde ik de drie minuten vol te houden. Aaahhhh! Na de douche voelde ik me wel heel erg fris en wakker. Tijd voor yoga. Ik deed de tien-minuten-versie, zodat ik nog ruim de tijd had voor mijn ontbijt. Het was voor mij gewoon een werkdag, dus geen tijd om ‘er aan te wennen’. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het de eerste dag heel erg moeilijk had. Omdat ik normaal gesproken niet veel suiker eet, vaak vegetarisch eet, en altijd probeer zo min mogelijk bewerkte producten te eten, dacht ik dat het voedingspatroon wel mee zou vallen. Toch is het héél anders als je alles tegelijk niet mag eten. Hoewel ik niet zo’n honger had, had ik wel de hele dag hoofdpijn en voelde ik me super moe. ’s Avonds kwam Bas naar mij toe en maakte we samen falafel. Het was super leuk om lekker veel aandacht te besteden aan een goed maal en om iets nieuws te proberen. Om half 9 zette ik mijn telefoon uit en heb ik hem aan Bas gegeven, zodat ik er ook niet bij kon. Het was vooral erg onwennig. Ik denk dat ik iedere tien minuten wel aan het zoeken was en dacht ‘Waar heb ik mijn telefoon?’. Uiteindelijk was het wel echt een relaxed avondje, en heb ik lekker met mijn vriendje gechillt, veel gepraat, elkaar gemasseerd en op tijd gaan slapen.

DAY 2 – TUESDAY

De start van dag 2 ging al een stuk beter. Ik had nog steeds wat moeite met het wakker worden, maar wat wil je om 6:30 uur?! Ik ben direct gaan douchen waar ik me netjes 3 minuten lang heb sterk gehouden onder de koude douche. Ik moet zeggen dat ik het wel in stapjes doe. Van de hete douche, naar de warme douche, naar de lauwwarme douche, naar de koude douche en naar de ijskoude douche. Als je er eenmaal doorheen bent is het eigenlijk best wel te doen. Bas gaf me de tip om mijn buikspieren aan te spannen, dan ben je er eerder doorheen. Ik vond het nog steeds niet echt fijn, maar ik voelde me erna wel super fris en wakker. Ik deed weer een yoga sessie van 10 minuten, omdat ik me toch weer richting werk moest haasten. Het was de hele dag erg druk op werk en ik ging na werk direct door naar Bas, zodat we lekker samen konden koken. Uiteindelijk was het een hele onrustige, gehaaste dag en aten we pas om half 9, waardoor ik ook niets meer kon doen. Geen social media post, geen appjes beantwoorden, niets. Ik voelde me heel erg onrustig en gestrest en werd hier ook super emotioneel van. Ik ‘moest’ nog zó veel doen en ik had hier helemaal geen tijd voor.. Gelukkig had ik mijn lieve vriendje waar ik even goed mee kon praten. Ik moest het loslaten. Samen bakte we een vegan bananenbrood, ik heb daarna nog een half uurtje yoga gedaan en voelde me een stuk beter!

DAY 3 – WEDNESDAY

Ik werd een stuk rustiger en makkelijker wakker en voelde me weer helemaal fris na de verkwikkende douche. Bas maakte een gezonde smoothie voor mij met boerenkool. Ik ben normaal gesproken helemaal niet van de groentesapjes, en keek een beetje vies toen ik een glas groene smurrie voor mijn neus had staan. Nu moet ik toch leren te vertrouwen op het feit dat m’n vriendje me nooit iets smerigs zou voorschotelen, want het was echt super lekker! Ik deed er nog wat rauwe cacao nibs op en voelde me heel gezond en energiek. Ook op werk voelde ik me vol energie. Ik had mijn zelfgemaakte vegan bananenbrood mee, die ook nog eens mega goed gelukt was, waardoor ik lekker kon smullen. Ja, ik voelde me best prima. Tegen een uur of 5 kreeg ik wel echt mega honger en merkte ik dat ik weer hoofdpijn kreeg. Ik moet toch ook leren om vaker de 5-minuten pauze te nemen die wordt aangeraden in de 7  Day Recharge. Die kreeg ik er maar moeilijk in. Ik ging naar Bas en hij had heerlijk voor me gekookt. Ik zette mijn telefoon al om 20:15 uur uit, en vond het eigenlijk wel relaxed. Ik voelde me de hele avond erg ontspannen en had veel tijd om over dingen na te denken. Ik was ook goed voorbereid, want ik had pen en papier klaargelegd, zodat ik het ook allemaal kon opschrijven. Ik merkte ook dat ik veel eerder moe was en al rond 10 uur zin had om naar bed te gaan. Dat is voor mij echt iets nieuws, want ik lijk altijd onvermoeibaar. Ik ben net een klein kind die niet naar bed wilt en zo lang mogelijk probeert te rekken. En als ik dan in bed lig kan ik nog uren wakker liggen, woelen en door mijn telefoon scrollen. Nu was het even andere koek. Rond 10/11 uur ging ik naar bed, geef me 5 minuten en ik slaap als een baby.

 

7dayrecharge3

DAY 4 – THURSDAY 

Vandaag begint het allemaal echt te wennen. Ik kon makkelijk opstaan en voelde me vol energie. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik had zelfs zin in m’n verkwikkende douche! Ik ontbeet weer met een groene smoothie, getopt met rauwe cacao nibs  en koos dit keer voor een uitgebreide yoga sessie die een half uurtje duurde. Ik was erg productief en werkte alle punten van mijn prioriteitenlijstje af. Je moet namelijk iedere dag een prioriteitenlijst maken als houvast van de dag, en wauw, wat voelt het lekker als je dit allemaal kunt afstrepen! ’s Avonds was ik bij Bas en kwam er ook nog een vriend van ons langs. Ik had nog eten over van de dag ervoor en zij aten alles wat ik niet mocht eten. Ik had stiekem dolgraag ook een lekker toetje gegeten, maar ik hield het netjes bij een bakje aardbeien met rauwe cacao nibs, wat ook super lekker was. Bas ging naar de bioscoop met vrienden en ik ben lekker vroeg gaan slapen.

DAY 5 – FRIDAY

Ook vrijdag werd ik weer energiek wakker. Ik had super goed geslapen en voelde me heel erg uitgerust. Ik heb nog een uitgebreide yoga sessie gedaan van een half uur en begon weer aan het afwerken van mijn prioriteitenlijstje. Het sporten was nog niet echt gelukt deze week, dus nu ik tijd had plande ik een lesje in om 18:00 uur samen met Gabrielle. We hebben beiden een pas van OneFit, en daarmee kun je onbeperkt sporten bij heel erg veel verschillende sportscholen in Amsterdam. Dat is wel echt ideaal, want je kunt dus kijken welke lessen er allemaal zijn en welke locatie het handigst is om af te spreken als je samen wilt gaan. Wij kozen een lesje High Intensity Training bij Spash op het Leidseplein. Ik had al meer dan 2 jaar niet gesport, dus het was echt even inkomen! Na de les hadden Gabrielle en ik nog met een ander vriendinnetje afgesproken om te eten, dus haastten we ons naar SLA. SLA was eigenlijk de beste optie om ‘uit eten’ te gaan, zodat we én ons braaf aan ons voedingsschema konden houden, én gewoon in ons sportoutfitje neer konden ploffen. Ik had reuze trek dus bestelde een enorme goed gevulde salade, soep en nog een raw choco cake om mee te nemen. Ik kwam thuis bij m’n vriend en werd wel lichtelijk geïrriteerd toen hij besloot een pizza te eten voor m’n neus. Ahhh wat snakte ik naar die pizza! Gelukkig had ik mijn toetje nog! Later op de avond spraken we met vrienden af om een drankje te doen. Ik vond dit denk ik de moeilijkste avond, want ik had echt heel erg veel zin om gezellig een wijntje mee te doen. Het groepje vrienden raakte steeds meer aangeschoten en ik zat braaf aan m’n glaasje water met citroen. Ik voelde me rond een uur of 12 ook echt súper moe worden, dus ben ik samen met Bas naar huis gegaan.

DAY 6 – SATURDAY

Bas en ik hebben lekker uitgeslapen en ik had echt een hele erge knorrende maag. TREK! We hadden alles in huis om gluten- en ei-vrije pannenkoeken te maken, dus het was tijd voor een uitgebreid ontbijt! Bas maakte de pannenkoeken en ik versierde ze met fruit. Het was zó lekker! De rest van de dag hebben Bas en ik lekker rondgelopen, geluncht bij SLA (die soep daar is zó fantastisch!) en hebben we boodschappen gedaan voor het avondeten. Bas had heerlijk oosters gekookt en ik heb heel erg gesmuld. Na het eten ging ik naar huis, aangezien iedereen ging feesten en dat paste niet echt binnen mijn recharge-week. Ik heb het zaterdagavond wel echt heel erg moeilijk gehad. Ik voelde me alleen, ik verveelde me en ik wist niet echt wat ik met mezelf aan moest. Ik kon natuurlijk niet op mijn telefoon, geen film kijken, geen muziek luisteren etc. Uiteindelijk heb ik mijn kast uitgeruimd en ben ik weer vroeg gaan slapen.

DAY 7 – SUNDAY (LAST DAY!)

Zondag voelde ik me vooral heel erg sterk. Ik dacht: let’s rock this day! Ik maakte een acaibowl als ontbijt en deed weer een half uur yoga. Ik had ’s middags weer met Gabrielle afgesproken om samen te gaan sporten en we deden dezelfde les als vrijdag. Voor de lunch maakte ik nog een keer de boekweitpannenkoekjes, omdat ik ze zo lekker vond! Na het sporten ging ik naar Farah en ben ik de rest van de avond bij haar gebleven. We aten rijst met groenten en tofu, waar Farah als meat-lover, toch wel erg van genoot! En smulde we van Iraanse dadels als toetje. Om half 9 deed ik m’n telefoon netjes uit en het voelde stiekem fijn dat ik dit morgen niet meer hoefde te doen.

 

7dayrecharge4

CONCLUSIE

De volgende ochtend wilde ik een aantal dingen uit de Recharge week eigenlijk graag vasthouden. Ik begon de dag alsnog met yoga en douchte koud af. Ik voelde me eigenlijk heel erg goed en energiek en vond het zonde om in mijn oude patroon te vervallen. Ik voelde me heel erg lekker in m’n lichaam, strakker in m’n vel en fitter. ’s Avonds sprak ik af met Gabrielle om te sporten en gingen we erna uiteten om het te vieren. Het patat-plan hadden we toch even opzij gezet en genoten van Indonesisch eten met tofu en ei (jaaaa, eitjes mogen weer!). De Recharge week heeft me ontzettend goed gedaan en ik voelde me niet alleen energieker, positiever en uitgerust, maar ik ben ook nog achter andere dingen gekomen. Mijn eeuwige uitslag op mijn armen was na de week verdwenen! Een week na de Recharge kwamen de bultjes weer langzaam op mijn armen tevoorschijn. Na research op Google blijkt dat ik gluten-intolerant ben. Ik vond het in de eerste instantie helemaal niet leuk dat ik hierachter kwam, want ik vind veel dingen met gluten nou eenmaal heel erg lekker, maar aan de andere kant ben ik wel super blij dat ik nu weet waar de butljes op mijn armen vandaan kwamen, en dat ik er nu iets aan kan doen om het te minderen. Verder wil ik ook minder vlees eten (max. 2 keer in de week) en ben ik meer aan het experimenteren met veganistische recepten. Ik probeer 2 tot 3 keer in de week te sporten en s’ Avonds doe ik m’n best om m’n telefoon zo min mogelijk aan te raken en te zorgen dat ik op tijd naar bed ga, zodat ik voldoende slaap heb. Ik ben nu bijna 3 weken verder en so far so good! 

Pluspunten

Ik voelde me een stuk energieker en positiever na deze week. De hele week sliep ik als een baby, waardoor ik erg uitgerust was. Daarnaast voelde ik me heerlijk in me vel, kreeg ik een strakker lichaam en was mijn eeuwige uitslag op mijn armen verdwenen.

Minpunt

Ik vond het 7 Day Recharge Plan persoonlijk erg moeilijk te combineren met mijn drukke levensstijl (school/werk/blog). Mijn telefoon en laptop moesten om 20:30 uur uit, waardoor ik geen tijd meer had om te werken. Hierdoor had ik het gevoel dat ik alles voor half 9 moest doen en dat zorgde af en toe voor stressvolle situaties, wat natuurlijk niet de bedoeling is.

 

Ik kan in ieder geval zeggen dat ik heel erg veel aan deze 7 Day Recharge heb gehad, en dat ik velen punten zeker door zal zetten in mijn dagelijkse levensstijl! Zouden jullie de 7 Day Recharge willen proberen?